۱۳۸۷ خرداد ۳۱, جمعه

دردي براي تمام فصول


دردي براي تمام فصول


همه گير شدن سرماخوردگي ممکن است با بيماري هاي شديدتري چون سينوزيت که موجب التهاب مجاري بيني و سردردهاي شديد مي شود و همچنين بروز حساسيت و آلرژي هاي فصلي و يا ديگر بيماريها مانند برونشيت مزمن ، تشديد آسم ، التهاب حلق و بيني و ... مواجه شويم ، که علاوه بر گذاشتن تأثيرات فيزيکي نامطلوب ، موجب پيامدهاي اجتماعي ، خانوادگي و گاهي رواني مانند اختلال در فعاليت هاي روزمره ، کاهش کارايي افراد در محل کار ، نگراني رواني والدين در صورت ابتلاي بچه ها و کودکان نيز مي شود .
سرماخوردگي چيست و عامل آن کدام است ؟
سرماخوردگي شايع ترين بيماري هاي دوره کودکي و مهمترين دليل غيبت از کار يا مدرسه در سراسر جهان است . معمولاً بيماري زودگذر و سبکي است ولي عوارض آن باعث مزاحمت مي شود بيش از ۲۰۰ نوع ويروس از خانواده هاي مختلف ويروس ها مي توانند سرماخوردگي را ايجاد کنند که شايعترين آنها رينوويروسها هستند . البته ويروس هاي ديگر ( مثلاً ويروس آنفلوانزا ) نيز مي تواند گاهي علائم خفيفي به شکل سرماخوردگي داشته باشد . به هر حال آنچه اهميت دارد ، اين است که در سرماخوردگي ، مهم ترين و واضح ترين علائم مربوط به انسداد و آب ريزش بيني است و ساير علائم مانند تب ، گلودرد و سرفه معمولآً در درجات اهميت بعدي قرار دارند .
چه عواملي ممکن است زمينه ساز سرماخوردگي شوند يا استعداد ابتلا به آن را افزايش دهند ؟
خستگي ، استرس هاي شديد ، زمينه آلرژي و استنشاق دود سيگار از عواملي هستند که گفته مي شود افراد را مستعد سرماخوردگي هاي بيشتر مي کنند . همچنين حضور در فضاهاي در بسته و بدون تهويه مناسب در کنار جمعيت زياد ( مانند مدارس و مهد کودک ها ) و عدم توجه به بهداشت فردي و ناآگاهي از چگونگي انتقال سرماخوردگي نيز در اين مساله دخالت دارند .
چه تعداد سرماخوردگي را در کودکان مي توان طبيعي دانست ؟
کودکان کم سن و سال به طور متوسط شش تا هفت نوبت سرماخوردگي طي سال دارند اما تا ۱۵ درصد کودکان ، ممکن است حتي تا ۱۲ نوبت سرماخوردگي نيز در سال داشته باشند . اين در حالي است که در بزرگسالان ، معمولاً بيش از دو تا سه بار سرماخوردگي طي سال اتفاق نمي افتد .
روش انتقال بيماري چگونه است ؟
مهم ترين روش انتقال ويروس هاي سرماخوردگي ، تماس مستقيم با ترشحات آلوده است . به اين ترتيب يکي از مهم ترين روش هاي انتقال ، دست دادن با فرد سرماخورده اي است که بعد از تماس دست خود با ترشحات بيني ، دهان يا چشم ، دست خود را نشسته است . همچنين از آنجا که برخي ويروس ها روي سطوح و وسايلي مانند سطح ميز يا دستگيره در تا دو ساعت يا بيشتر مي توانند باقي بمانند ، ممکن است تماس غيرمستقيم با سطوح آلوده نيز در انتقال سرماخوردگي نقش داشته باشد . از طرف ديگر ، انتقال از طريق استنشاق ذرات ريز و درشت تنفسي ( مواجهه با سرفه و عطسه در تماس نزديک با بيمار ) نيز امکان پذير است . بنابراين انتقال اين ويروس نياز به تماس نزديک ندارد و براي همين به سرعت در جامعه گسترش مي يابد .
علائم بيماري چيست و طول مدت علائم معمولاً چه ميزان است ؟
علائم اوليه سرماخوردگي معمولاً احساس خارش يا گزگز در بيني و عطسه است که علائمي مانند انسداد بيني و آب ريزش نيز به آن اضافه مي شود . معمولا گلودرد در سرماخوردگي ، ملايم و گذراست . در روزهاي دوم تا سوم سرماخوردگي ، گرفتگي بيني بيشتر مي شود و ترشحات بي رنگ بيني به تدريج به رنگ زرد يا سبز در مي آيد که لزوماً دليل بر عفونت چرکي نيست . سرفه نيز در ۳۰ درصد سرماخوردگي ها رخ مي دهد . تب خفيف و گذرا نيز ممکن است در سرماخوردگي رخ دهد . در شيرخواران ، ممکن است اسهال خفيفي نيز مشاهده شود . از طرف ديگر ، معمولاً اشتهاي کودک نيز تا حدي کاهش مي يابد . بيشتر سرماخوردگي ها با قدري بي حالي ، ضعف و احساس خستگي زودرس نيز همراهند . در هر حال ، اگر بيمار دچار عوارض بعدي نشود ، در بيشتر موارد سرماخوردگي ظرف يک هفته به پايان مي رسد ، گر چه در ۱۰ درصد موارد ممکن است حتي تا دو هفته به طول انجامد ، به خصوص اگر استراحت کافي نباشد .
راه پيشگيري چيست ؟
سرماخوردگي را از دو طريق مي توان پيشگيري کرد . يکي به وسيله واکسيناسيون و ديگري از راه جدا سازي .
واکسيناسيون در شرايط بسيار شديد و همه گيري هاي مزاحم مورد استفاده قرار مي گيرد . چون اثر واکسن نه قطعي ، نه کلي و نه دائمي است . بنابراين به ندرت در کشورهاي رو به توسعه آن را به کار مي گيرند .
راه جداسازي نيز در داخل خانواده خيلي ساده نيست ، چون سرايت بيماري علاوه بر راه هوا که راه معمول انتشار بيماري علاوه بر راه هوا که راه معمول انتشار بيماريهاي عفوني دستگاه تنفس است ، از طريق دست هاي کودک نيز مي تواند منتقل شود ، به اين صورت که خود کودک ممکن است ويروس موجود را از ملتحمه و گوشه چشم خود به بيني منتقل کرده و امکان بروز عفونت را فراهم کند . بنابراين استفاده از دستمال کاغذي هاي آغشته به مواد ضدعفوني کننده را که هنوز تحت مطالعات بهداشتي و فني است ، مي توان در اين شرايط به منظور پيشگيري توصيه کرد .

هیچ نظری موجود نیست: