۱۳۸۷ اردیبهشت ۱۲, پنجشنبه

مشاوره

موضوع مشاوره و راهنمايي جايگاهي عظيم بس عظيم در قرآن كريم و احاديث و روايات بسيار دارد(البته نه با فرم و شكل امروزي ) كه منظور اصلي همان رشد و تعالي و رسيدن به كمالات عاليه انساني و بطور خلاصه « انسان سازي » و انسان شدن است . الگوي انسان كامل ننيز پيامبر اكرم (ص) و مربيان و راهنماياي همچون امكامان معصوم (ع) و در غياب آنان پيروي از ولي فقيه جامع الشرايط و عادل مي باشد بطوريكه مسلمانان در كليه ي امور زندگي از آنان پيروي كرده ، ارشاد و راهنمايي دريافت مي كنند . علماء و فقها ، بزرگان دين ، مخلصين ، مؤمنين و متخصصان و . . . كساني هستند كه هر كدام در زمينه هاي گوناگون مسلمانان را به طرق مختلف ارشاد و ياري مي نمايند .

انبياء و پيامبران الهي ويژگي رهبري جمع و جامعه را دارا بوده اند . رهبر داراي خصوصياتي است كه معمولاً جلوتر از ديگران حركت مي كند و ديگران در حركت خود از او الگو مي گيرند و به او اقتدا مي نمايند . اين امر يكي از شاخصه هاي مهم علمي است . معلم موفق قبل از علم بودن يك راهبر موفق است زيرا جمع و جماعتي را ابيد به مقصدي تربيتي راهبري كند .

راهنمايي و مشاوره با خلقت آفرينش انسان آميخته بوده است و روي همين اصل هم خداوند متعال به دنبال آفرينش انسان در هر عصر و زماني را براي راهنمايي انسانها فرستاد .

اغلب نويسندگان و متفكران و شعراي نامي انسانها را از مشورت بي نياز ندانسته امر به رايزني و مشورت مي كنند مثلاً سعدي شاعر جهان و نامي ايران در مورد مشاوره مي گويد :

با يكي دو كس مشاوره كن در اموري كه پر خطر بيني

با يكي آئينه پيش رو بيني يادو تا آئينه پشت سر بيني

مشاوران و درمانگران خانواده براساس ديدگاه شيمي عمل مي كنند و مشاوران شغلي و تحصيلي با توجه به استعداد و توانايي ها نسبت به هدايت افراد اقدام مي كنند .

ايجادوتخصصي شدن راهنمايي ومشاوره ناشي ازتحولات انقلاب صنعتي وپديدآمدن جوامع پيشرفته است .

هیچ نظری موجود نیست: