۱۳۸۷ اردیبهشت ۱۹, پنجشنبه

چند فراز از گفتار شهيد مطهري پيرامون حجاب

چند فراز از گفتار شهيد مطهري پيرامون حجاب

استاد شهيد علامه مرتضي مطهري در ضمن بيان تشريح فلسفه ي حجاب ،‌و بيان چهار اصل به عنوان شاخصه هاي فلسفه ي حجاب كه عبارتند از :

1- آرامش رواني 2- استحكام پيوند خانوادگي 3- استواري اجتماع 4- ارزش و احترام زن ، مي نويسد :

« حجاب در اسلام از يك مسأله ي كلي ترو اساسي تري ريشه مي گيرد ، و آن اين است كه اسلام مي خواهد انواع التذاذهاي جنسي ،چه بصري و لمسي و چه نوع ديگر ، به محيط خانوادگي و در كادر ازدواج قانوني ، اختصاص يابد ، اجتماع منحصراً براي كار و فعاليت باشد . بر خلاف سيستم غربي عصر حاضر ،‌ كه كار و فعاليت را با لذتجوييهاي جنسي به هم مي آميزد ، اسلام مي خواهد اين دو محيط را كاملاًاز يكديگر تفكيك كند .»

و در فراز ديگر مي نويسد :

« وظيفه ي پوشش كه اسلام براي زنان مقرر كرده است ، به اين معني نيست كه آنها را از خانه بيرون نروند ، زنداني كردن و حبس زن در اسلام ، مطرح نيست . . . پوشش زن در اسلام ، اين است كه زن در معاشرت خود با مردان ، بدن خود را بپوشاند، و به جلوه گري و خودنمايي نپردازد ، آيات مروبوطه همين معني را ذكر مي كند ، و فتواي فقها ، هم مؤيد همين مطلب است . »

« از نظر استعمارگران اگر زن ايراني بخواهد خود را فقط براي همسر قانوني يا براي حضور در مجالس اختصاصي زنان بيارايد ، نه مصرف كننده ي لايقي براي سرمايه داران غربي خواهد بود ، و نه وظيفه و مأموريت ديگرش را كه عبارت است از انحطاط اخلاق جوانان ،و ضعف اراده ي آنان ،وايجاد ركود درفعاليت اجتماعي،به نفع استعمارغرب، انجام خواهد داد.»

هیچ نظری موجود نیست: