۱۳۸۷ اردیبهشت ۱۹, پنجشنبه

تالاسمي

تالاسمی چگونه منتقل می ‌شود؟

اگر یك زن و شوهر هر كدام دارای نوع كم خونی خفیف(مینور) تالاسمی باشند د، هر یك از فرزندان آنها ‌25 درصد احتمال ابتلا به تالاسمی ماژور(كم خونی شدید) را داشته و ‌50 درصد احتمال تالاسمی مینور و ‌25 درصد ممكن است سالم باشند.

علائم و عوارضی كه تالاسمی در بیماران ایجاد می‌ كند در نوع ماژور تالاسمی(كم خونی شدید): هموگلوبین خون غیرطبیعی به نام F یا جنینی افزایش یافته و هموگلوبین قرمز خون كاهش پیدا می ‌كند، كودكی كه این بیماری را در خود دارد كم خون است و این كم خونی باعث بزرگ شدن طحال و كبد و تغییر قیافه ظاهری او می‌ شود. بنابراین به علت پایین آمدن مداوم خون، بیمار مجبور است مدام خون تزریق كند و در اثر تزریق خون كه دارای مقدار زیادی آهن است و در اثر خود بیماری كه باعث شكسته شدن هموگلوبین(گلبول های قرمز) و آزاد شدن آهن می‌شود، میزان آهن خون افزایش یافته و در بافت‌های عمده بدن چون؛ قلب، كبد، طحال و ... رسوب می‌ كند و سبب ایجاد مشكلات دیگری می ‌شود كه تنها به كمك آمپول دسفرال می ‌توان از تجمع آهن جلوگیری كرد. مصرف مداوم دسفرال با قیمت بالای آن، موجب بروز مشكلات اقتصادی در خانواده‌ها می‌ شود. پس اگر در اثر عدم اطلاع و یا سهل انگاری، تالاسمی به خانواده شما قدم گذاشت، هیچ جای فرار نیست.

راه های پیشگیری از تالاسمی:

1- انجام آزمایش خون از نظر كم خونی ‌ ( CBC و هموگلوبین A2 )

2-انجام آزمایش روی جنین در هفته‌های اول حاملگی در دوران بارداری. با یك آزمایش ساده می‌ توانید جلوی بروز مشكلات بسیاری كه در صورت داشتن فرزند تالاسمی با آن برخورد خواهید نمود را بگیرید

هیچ نظری موجود نیست: